Hedonistic sustainability – kärjessä KING Konjac

Olisiko tanskalaisen tähtiarkkitehdin lanseeraamasta hedonistic sustainability-termistä jopa uudenlaiseksi kompassiksi myös suomalaiselle ruokaviennille?

Viimeisimmässä kestävän yhteiskunnan rakentamiseen keskittyvässä Spirit of Paimio -konferenssissa vieraili puhujana tanskalainen tähtiarkkitehti Bjarke Ingels, joka on kehittänyt design-missiokseen ajassamme hyvin myyvän termin: hedonistic sustainability. Ingelsin mielestä kestävyyden on oltava nautinnollista, jotta sillä voidaan tavoittaa isommat ihmisjoukot ja näin mahdollistaa nopeammin tarvittavat investoinnit ja toimenpiteet. 

Onko sama ilmiö tunnistettavissa esimerkiksi ruokakulttuurin alalla? Missä muualla kestävyyden tarve yhdistyy laaja-alaiseen nautinnon tavoitteluun yhtä saumattomasti kuin juuri ruoassa ja syömisessä? 

Nautinnollista kestävyyttä tarjolla jo nyt

– Innovaation ytimessä on Japanissa rakastettu konjak-kasvi (”konnyaku”), jolla on lähes yhtä pitkä historia Japanin maataloudessa ja keittiössä kuin riisillä. Kyseessä on kasvi, jossa tärkkelyksen eli hiilihydraatin tilalla on kaloritonta ja vatsaystävällistä, liukoista kuitua. Huomionarvoista on myös, että KING Konjac -paloissa käytetyn luomulaatuisen konjak-kasvin viljely on hyvin ekologista verrattuna riisin viljelyyn. Kaiken muun hyvän lisäksi se myös maistuu herkulliselta!

Samankaltainen herkullinen kestävyys onkin jo valmiiksi osa monen suomalaisen raaka-aineen olemusta. Saatavillamme on villimarjoja, sieniä, kauraa, kuminaa, hamppua, puhdasta vettä, sekä villiä että ekologisesti viljeltyä kalaa. Jopa lihan- ja maidontuotanto on Suomessa mahdollista tehdä merkittävästi kestävämmin kuin muualla maailmassa.

Yrityksen Zero-Carb-sushipohja ilmentää loistavasti Ingelsin hedonistic sustainability -käsitteen ajatusta siitä, että kestävyys ei tarkoita nautinnosta luopumista, vaan voidaan löytää ratkaisuja, jotka hyödyttävät niin yksilöä kuin ympäristöä. Todellinen hatunnoston arvoinen saavutus KING Konjacilta! 

Kohennetaan tuotekehitys ja brändäys uudelle tasolle

Kuluttajat janoavat jatkuvasti uusia makuja ja elämyksiä. Moni perinteinen suomalainen elintarvike ja raaka-aine voisi nousta uudenlaiselle aallon harjalle, jos tuotteita uskalletaan ja osataan ajatella uudella tavalla. Tuotteita voi sovittaa enemmän globaaleja trendejä vastaaviksi elämyksiksi. 

Suurin mahdollistaja suomalaisen elintarvikeviennin menestykselle löytyy tulevaisuudessa uudenlaisesta ajattelusta ja yritysten välisestä yhteistyöstä. Pitkään rakentunut suomalainen kestävyys tarjoaa erinomaisen kasvuperustan, kun osaaminen yhdistetään uudenlaiseksi nautinto-innovaatio-dynamoksi. 

Mukaan SUVI ry:n jäseneksi

SUVI ry on perustettu tukemaan elintarvikealan yrityksiä vienninedistämisessä. Yhdistys tuo kasvua jäsenilleen sekä koko toimialalle. Jäseneksi voivat liittyä kaikki suomalaiset elintarvikevalmistajat ja kannatusjäseneksi vientiä tukevat toimijat. Liity sinäkin – aina on oikea aika!

Teksti: Horst Neumann, SUVI ry.

Lisätiedot: https://www.kingkonjac.com/

Suomen elintarvikevientiyhdistys ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää
suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden vientiä ja elintarvikealan kansainvälistymistä
tavoitteenaan tuoda kasvua jäsenistölleen ja koko elintarviketoimialalle. Yhdistyksen jäseniksi
voivat liittyä kaikki elintarvikevalmistajat. Kannattajajäseniksi voivat liittyä alan
kansainvälistymistä edistävät henkilöt ja yhteisöt.
Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimii Jani Vänskä. Hallituksen jäseniä ovat Veijo
Hukkanen, Kalaneuvos Oy; Jarmo Talasrinne, Linkosuon Leipomo Oy; Hannu Malmivaara,
Pirjon Pakari ja Karri Kunnas. Hallituksen varajäseniä ovat Annemari Hahto, Oy Linseed
Protein Finland Ltd ja Jouko Riihimäki, Oy Soya Ab.