Uutiset

Vienti viriää ja yhteisrintama tiivistyy – vihdoin oikeita lääkkeitä ruokaviennin kasvuun
TIEDOTE 2.4.2025
Maaliskuussa julkistettujen vientilukujen mukaan ruokaviennin arvo kasvoi viime vuoden aikana viisi prosenttia, ollen nyt noin 2,3 miljardia euroa. Suomen tärkeimpänä vientimaana säilyi Ruotsi, johon maataloustuotteita ja elintarvikkeita vietiin aiempaa enemmän, 520 miljoonan euron arvosta. Päätuotteina olivat maito- ja meijerituotteet. Toiseksi tärkein vientimaa oli Viro, jonne vietiin noin 230 miljoonan euron arvosta muun muassa kalaa ja kalatuotteita, alkoholijuomia, kahvia ja makeisia. Saksan noin 160 miljoonan euron arvoisesta viennistä lähes puolet oli kauraa.
Viennin suunta on nousussa, ja kasvua vauhdittaa ruoka-alan tiivistyvä yhteistyö. Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry ja Ruokatieto ry ovat aloittaneet valtion ja elinkeinoelämän yhteisrahoituksella ruokaviennin Suomen mallin, kasvualustan rakentamisen.
– Vienninedistämisen keinoissa on otettu huima harppaus. Yksityisen ja julkisen sektorin sitoutuminen on aivan eri tasolla kuin ennen. Viennin arkkitehtuurin luominen on käynnistynyt, iloitsee SUVI ry:n toiminnanjohtaja Jarmo Talasrinne.
Viime keväänä perustettu Suomen elintarvikevientiyhdistys ry juhlii yksivuotisjuhliaan. Yhdistys on kasvanut viidestä jäsenestä jo yli viidenkymmenen jäsenen verkostoksi. Kasvu kertoo yritysten sitoutumisesta.
– Yritykset ovat ottaneet vahvemman etunojan. Samoin valtion hallinnon puolella on tehty merkittäviä kehittämistoimia ruokaviennin eteen ja tuotu lisäpanostuksia asian tueksi, kiittää Talasrinne.
SUVI ry:n ensisijainen tehtävä on koota yrityksiä laajasti mukaan.
– Kun kasvuyritysten joukkomme vahvistuu, pääsemme käynnistämään yhteisvientitoimet tavalla, jota Suomessa ei ole vielä ennen nähty. Nyt kasvatetaan puuta, että päästään keräämään hedelmiä, kannustaa Talasrinne.
Yhdistyksen logot:
Lisätiedot:
Jarmo Talasrinne, toiminnanjohtaja, +358 500 834 277, jarmo.talasrinne@su-vi.fi
Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry edistää suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden vientiä ja elintarvikealan kansainvälistymistä tavoitteenaan tuoda kasvua jäsenistölleen ja koko elintarviketoimialalle.
Ole aktiivinen. Liity SUVI ry:n jäseneksi. Jaa viestiä laajasti X:ssä, LinkedInissä, toisille yrityksille ja valtiovallalle. Yhteinen viesti kaikilta suunnilta tuo tuloksia. Yritämme yksin – onnistumme yhdessä! www.su-vi.fi, info[a]su-vi.fi, LinkedIn

RUNWAY-pilotti by SUVI ry
SUVI ry näkee tarpeelliseksi tukea suomalaisten elintarvikkeiden vientivalmiuden kehittämistä ja toteuttaa tuotesparrauksen RUNWAY-pilotin huhti-toukokuussa, kohdemaana Saksa. Kohteena ovat tuotekehitys, pakkaus, brändi, tuotetiedot, markkinointiviestintä ja tuotteiden markkinalle sovitus.
Tuotteita sparrataan Suomessa, ja sen jälkeen ne testataan Saksassa. Pilotti on suunnattu vain SUVI ry:n jäsenille. Mukaan pilottiin otetaan neljä yritystä.
Osallistumismaksu: ”Tonni ja tuote”; 1.000 euroa (alv ei veloiteta) / yksi tuoteartikkeli. Saman tuotteen eri makuvaihtoehdot sisältyvät hintaan.
Ilmoittaudu mukaan info[a]su-vi.fi. Ilmoittautumisia otetaan vastaan 28.2. saakka.
Toteutus:
1. SUVI ry valitsee mukaan pilottiin valikoiman tuotteita, joissa on merkittävä lisäarvon luomisen ja kilpailukyvyn kehittämisen potentiaali.
2. SPARRAUSPAJA 4 h Helsingissä ke 2.4.2025 klo 12 – 16. Yritykset ja asiantuntijat käyvät läpi tuotteiden ja markkinointiaineistojen kehitystarpeet ja -mahdollisuudet.
3. Jokaiselle osallistujalle laaditaan RUNWAY MAP suositeltavista kehittämistoimista, joilla kilpailukykyä on mahdollista parantaa.
4. Yritykset toteuttavat omakustanteisesti mockupit, leiskat tai muut mallikappaleet esittelyä varten.
5. Tuotteet esitellään saksalaiselle food sourcing-kumppanille, joka arvioi niiden soveltuvuutta Saksan markkinalle. Arviointikohteina ovat esimerkiksi maun soveltuvuus saksalaisille kuluttajille, design, pakkaus, brändi, markkinointiviestit ja jakelutiesuunnitelma.
6. Yritykset toteuttavat tuotteiden ja markkinointimateriaalien vientivalmiuden parantamistoimet omakustanteisesti.
Lisätiedot: Horst Neumann, vientijohtaja, + 358 400 507 172, horst.neumann@su-vi.fi, Suomen elintarvikevientiyhdistys ry

Hedonistic sustainability – kärjessä KING Konjac
Viimeisimmässä kestävän yhteiskunnan rakentamiseen keskittyvässä Spirit of Paimio -konferenssissa vieraili puhujana tanskalainen tähtiarkkitehti Bjarke Ingels, joka on kehittänyt design-missiokseen ajassamme hyvin myyvän termin: hedonistic sustainability. Ingelsin mielestä kestävyyden on oltava nautinnollista, jotta sillä voidaan tavoittaa isommat ihmisjoukot ja näin mahdollistaa nopeammin tarvittavat investoinnit ja toimenpiteet.
Onko sama ilmiö tunnistettavissa esimerkiksi ruokakulttuurin alalla? Missä muualla kestävyyden tarve yhdistyy laaja-alaiseen nautinnon tavoitteluun yhtä saumattomasti kuin juuri ruoassa ja syömisessä?
Nautinnollista kestävyyttä tarjolla jo nyt
– Innovaation ytimessä on Japanissa rakastettu konjak-kasvi (”konnyaku”), jolla on lähes yhtä pitkä historia Japanin maataloudessa ja keittiössä kuin riisillä. Kyseessä on kasvi, jossa tärkkelyksen eli hiilihydraatin tilalla on kaloritonta ja vatsaystävällistä, liukoista kuitua. Huomionarvoista on myös, että KING Konjac -paloissa käytetyn luomulaatuisen konjak-kasvin viljely on hyvin ekologista verrattuna riisin viljelyyn. Kaiken muun hyvän lisäksi se myös maistuu herkulliselta!
Samankaltainen herkullinen kestävyys onkin jo valmiiksi osa monen suomalaisen raaka-aineen olemusta. Saatavillamme on villimarjoja, sieniä, kauraa, kuminaa, hamppua, puhdasta vettä, sekä villiä että ekologisesti viljeltyä kalaa. Jopa lihan- ja maidontuotanto on Suomessa mahdollista tehdä merkittävästi kestävämmin kuin muualla maailmassa.
Yrityksen Zero-Carb-sushipohja ilmentää loistavasti Ingelsin hedonistic sustainability -käsitteen ajatusta siitä, että kestävyys ei tarkoita nautinnosta luopumista, vaan voidaan löytää ratkaisuja, jotka hyödyttävät niin yksilöä kuin ympäristöä. Todellinen hatunnoston arvoinen saavutus KING Konjacilta!
Kohennetaan tuotekehitys ja brändäys uudelle tasolle
Kuluttajat janoavat jatkuvasti uusia makuja ja elämyksiä. Moni perinteinen suomalainen elintarvike ja raaka-aine voisi nousta uudenlaiselle aallon harjalle, jos tuotteita uskalletaan ja osataan ajatella uudella tavalla. Tuotteita voi sovittaa enemmän globaaleja trendejä vastaaviksi elämyksiksi.
Suurin mahdollistaja suomalaisen elintarvikeviennin menestykselle löytyy tulevaisuudessa uudenlaisesta ajattelusta ja yritysten välisestä yhteistyöstä. Pitkään rakentunut suomalainen kestävyys tarjoaa erinomaisen kasvuperustan, kun osaaminen yhdistetään uudenlaiseksi nautinto-innovaatio-dynamoksi.
Mukaan SUVI ry:n jäseneksi
SUVI ry on perustettu tukemaan elintarvikealan yrityksiä vienninedistämisessä. Yhdistys tuo kasvua jäsenilleen sekä koko toimialalle. Jäseneksi voivat liittyä kaikki suomalaiset elintarvikevalmistajat ja kannatusjäseneksi vientiä tukevat toimijat. Liity sinäkin – aina on oikea aika!
Teksti: Horst Neumann, SUVI ry.
Lisätiedot: https://www.kingkonjac.com/

Suomen elintarvikeviennin rahoitusta halutaan nostaa merkittävästi
TIEDOTE 26.3.2024: Uusi yhdistys vauhdittaa ruokavientiä.
Juuri perustettu Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry haluaa nostaa Suomen ruokaviennin kasvukäyrää kannattavasti ja jalostusarvoa lisäten. Yhdistyksen tähtäimessä on tukea alan viennin vuosikasvuprosentin kaksinkertaistamista 6 prosenttiin nykyisestä noin 3 prosentista vuoteen 2031 mennessä. Suomen elintarvikeviennin arvo vuonna 2023 oli 2,2 miljardia euroa.
Keskiviikkona 20.3.2024 perustetussa SUVI ry:ssä on mukana vientimarkkinoille tähtääviä elintarvikealan yrityksiä ja pitkän linjan vientikaupan asiantuntijoita. Uutta on se, että nyt aloitteen tekijöinä ovat yritykset.
”Kymmenen vuotta toiminut Food from Finland-vientiohjelma oli kansainvälistymisen peruskoulu. Se avasi ovia maailmalle, ja nyt yritysten on aika mennä niistä sisään”, sanoo yhdistyksen perustajajäseniin kuuluva Eeva-Liisa Lilja Fennopromo Oy:stä.
”On innostavaa huomata, että elintarvikevalmistajat ovat nyt valmiina panostamaan aiempaa voimallisemmin ja ottamaan yhdessä askeleita kansainvälisille markkinoille. Nyt on selvästi otollinen hetki ruokaviennin nostamiselle Suomen kasvukärjeksi. Yhdistyksen tavoitteena on tehdä suomalaisista elintarvikkeista ja juomista maailmanlaajuisesti tunnettuja ja helposti saatavia”, sanoo tuoreen SUVI ry:n hallituksen puheenjohtaja Jani Vänskä.
Viennin viisarit halutaan kääntää kasvuun
Juhlapuheista huolimatta Suomi on pysynyt sitkeästi alimmalla tasolla verrattuna kilpailijamaihin, kun verrataan Suomen elintarvikeviennin arvoa suhteutettuna BKT:hen EU- maittain. Yhdistyksen jäsenet haluavat kääntää kehityksen suunnan ja nostaa vientiin suunnatun rahoituksen ja toiminnan voimakkaaseen nousuun.
Kasvukykyä löytyy teollisuudesta
Kovia odotuksia julkisen sektorin mukaantuloa kohtaan
”Yhteistyöllä asiat sujuvat. Kutsumme kevään mittaan kansanedustajat rakentamaan kanssamme yhteistä tahtotilaa, jolla ruokaviennistä tehdään todellinen kasvun veturi Suomelle”, kannustaa puheenjohtaja Vänskä.
Lisätiedot:
SUVI ry:n verkkosivut: www.su-vi.fi